X
دعوت به همکاری - گوینده
انتشارات و موسسه فرهنگی نوین پندار از علاقه مندان به گویندگی دعوت به همکاری مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه همکاری با ما مراجعه نمایید.
:: :: :: :: :: اطلاعیه :: :: :: :: ::
 
 
 
width: px
height: px

مروری بر تاریخچه‌ی شرکت Nvidia (بخش اول)

13:25   |   سه شنبه 22 مهر ماه 93   |   تعداد بازدید : 16326
مروری بر تاریخچه‌ی شرکت Nvidia (بخش اول),تاریخچه‌ی شرکت Nvidia، شرکت انویدیا، کارت گرافیک، AMD، Nvidia، تولیدکننده کارت گرافیک، فروشنده مدارهای مجتمع، فروشنده IC  ، پردازنده‌های گرافیکی، GPU، کنسول بازی، ایکس باکس، Xbox، پلی‌استیشن ۳، واحد پردازش گرافیکی، چیپ‌‏ست‌، محاسبات گرافیکی، نرم‌افزارهای سه‌بعدی، نرم‌افزارهای دوبعدی، سونی، RSX، فناوریcore logic، گرافیک سه‌بعدی، سازمان فضایی ناسا، شرکت MEDIA Q، مجله‌ی فورچون، پلتفرم NForce، بازار گرافیک، GeForce3، GeFrorce2 ، نخستین پردازشگر گرافیکی، Quadro GPU، کارت گرافیک حرفه‌ای، قطعات گرافیکی، فناوری 3dfx، نخستین GPU، پردازنده‌ی تک تراشه‌ای، RIVA 128X، سریع‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی، پردازنده‌ی سه‌بعدی، درایورهای DirectX، API، گرافیک‌های انویدیا
تاریخچه‌ی شرکت Nvidia، شرکت انویدیا، کارت گرافیک، AMD، Nvidia، تولیدکننده کارت گرافیک، فروشنده مدارهای مجتمع، فروشنده IC  ، پردازنده‌های گرافیکی، GPU، کنسول بازی، ایکس باکس، Xbox، پلی‌استیشن ۳، واحد پردازش گرافیکی، چیپ‌‏ست‌، محاسبات گرافیکی، نرم‌افزارهای سه‌بعدی، نرم‌افزارهای دوبعدی، سونی، RSX، فناوریcore logic، گرافیک سه‌بعدی، سازمان فضایی ناسا، شرکت MEDIA Q، مجله‌ی فورچون، پلتفرم NForce، بازار گرافیک، GeForce3، GeFrorce2 ، نخستین پردازشگر گرافیکی، Quadro GPU، کارت گرافیک حرفه‌ای، قطعات گرافیکی، فناوری 3dfx، نخستین GPU، پردازنده‌ی تک تراشه‌ای، RIVA 128X، سریع‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی، پردازنده‌ی سه‌بعدی، درایورهای DirectX، API، گرافیک‌های انویدیا


کارت‌های گرافیک، یکی از ارکان اصلی PC یا لپ‌تاپ قدرتمند به‌حساب می‌آیند. در این میان شرکت‌های بسیاری وجود دارند که تولید این قطعات الکتریکی را بر عهده دارند؛ درحالی‌که این تولیدکننده‌ها بر اساس طرح‌های اعلام‌شده Nvidia یا AMD ، کارت‌های گرافیک خود را تولید می‌کنند. 
به‌جرئت می‌توان گفت شرکت انویدیا، یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک به‌ویژه در بازار کامپیوترهای بازی است. در این مقاله سعی داریم مروری بر تاریخچه‌ی این شرکت قدرتمند دنیای فناوری داشته باشیم. با ما همراه باشید:

شرکت آمریکایی انویدیا یکی از پیشگامان و موفق‌ترین شرکت‌های دنیا در امر تکنولوژی و طراحی کارت‌های گرافیکی، سیستم‌های دسکتاپ و ایستگاه‌های کاری است. انویدیا در اصل فروشنده مدارهای مجتمع یا همان IC  برای پردازنده‌های گرافیکی (GPU)، کارت‌های گرافیکی، رسانه‌ها، وسایل ارتباطی و دستگاه‌های بازی برای کامپیوترهای شخصی و استوانک‌های بازی از قبیل ایکس باکس اصل  (Xbox)، پلی‌استیشن ۳ بوده، درحالی‌که از جایگاه بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار است و همواره در امر توسعه واحد پردازش گرافیکی و فناوری چیپ‌‏ست‌ها برای ایستگاه‏‌های کاری، رایانه‏‌های شخصی و دستگاه‌‏های موبایل پیشتاز بوده است.
این شرکت در سال ۱۹۹۳ در سانتاکلارای کالیفرنیا توسط جن هوسون هوانگ (Jen-Hsun Huang)، کریس ملکوسکی (Chris Malachowsky) و کورتیس پریم (Curtis Priem) تأسیس شد. هوانگ که به‌عنوان قائم‌مقام و مدیر اجرایی این شرکت انتخاب شد، رهبر سابق شرکت  LSI Logic بود و تجربه‌ی کار بر روی استراتژی system-on-a-chip شرکت LSI و طراحی ریزپردازنده‌هایی برای دستگاه‌های کوچک پیشرفته را در کارنامه‌ی خود داشت. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه استندفورد بود. ملکوسکی و پرین نیز به ترتیب به منصب مدیرعامل و کارشناس ارشد فناوری انتخاب شدند.
در سال 1994 انویدیا، نخستین مشارکت استراتژیک خود برای ساخت یک شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی تک تراشه‌ای را با کمپانی SGS-Thomson Microelectronics آغاز کرد. 
NVIDIA NV1 نخستین محصول شرکت انویدیا، در سال 1995 معرفی و روانه‌ی بازار شد. این محصول بازتاب خوبی در بازار  داشت و موفقیت بسیاری به دست آورد بطوریکه شرکت سگا تصمیم گرفت از گرافیک‌های انویدیا در نخستین بازی سه‌بعدی خود تحت عنوان Virtua Fighter استفاده کند.
در سال 1996 شرکت NVIDIA نخستین درایورهای DirectX مایکروسافت را برای پشتیبانی از Direct3D، یک رابط کاربردی برنامه‌نویسی یا API که به‌منظور رندر کردن گرافیک‌های سه‌بعدی هنگامی‌که عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است، معرفی کرد. 
این شرکت در سال 1997 موفق شد با معرفی RIVA 128 ، نخستین پردازنده‌ی سه‌بعدی 128 بیتی، رکورد جدید را به ثبت برساند. در حقیقت شرکت انویدیا موفق شد بیش از یک‌میلیون نسخه از این محصول را در کمتر از 4 ماه خریداری نماید. RIVA 128 همچنین از سوی تولیدکنندگان تجهیزات اصلی بسیار موردتوجه قرار گرفت.
شرکت انویدیا سپس در سال 1998 یک قرارداد همکاری چندساله را با یک کمپانی سازنده‌ی تایوانی به ثبت رساند تا بتواند به‌نوعی از همکاری این شرکت در ساخت محصولات خود کمک بگیرد. انویدیا همچنین خانواده‌ی پردازنده‌های RIVA را توسعه داد و RIVA 128X را به‌عنوان سریع‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی باقابلیت پردازشی سه‌بعدی ارائه کرد. این شرکت همچنین RIVA TNT، نخستین پردازنده‌ی سه‌بعدی چند بافتی یا multitexturing را نیز معرفی کرد. 
در سال 1999 انویدیا یک شرکت سهامى عام شد و در ماه مى همان سال 10 میلیون پردازنده گرافیکى فروخت. این شرکت در همین سال رابطه‌های بسیار قوى با شرکت‌های سازنده قطعات و دیگر مؤسسات مانند SGI ایجاد کرد و واحد پردازشگر گرافیک یا graphics processing unit را با هدف ایجاد تحول در صنعت ابداع نمود. GeForce 256 نخستین GPU جهان که یک پردازنده‌ی تک تراشه‌ای با مبدل یکپارچه و موتورهای رندرکننده بود که قدرت پردازش حداقل 10 میلیون پالیگان (چندضلعی) در ثانیه داشت، در این سال معرفی شد.
این شرکت همچنین Quadro GPU را برای گرافیک حرفه‌ای معرفی کرد. این محصولات به‌زودی به استانداردی برای طراحی حرفه‌ای از کفش‌های تنیس تا اتومبیل‌ها تبدیل شد و سازندگان انیمیشن، استودیوهای پخش تلویزیونی، هنرمندان جلوه‌های ویژه و طراحان صنعتی برای ایجاد پروژه‌های پیچیده و سنگین از آن‌ها استفاده می‌کردند.
در سال 2000 مایکروسافت شرکت انویدیا را برای تأمین قطعات گرافیکی نخستین کنسول بازی Xbox برگزید. انویدیا، سپس در همین سال کمپانی پیشرو و قدرتمند فناوری گرافیکی 3dfx را از آن خود کرد و درنهایت از GeFrorce2 نخستین پردازشگر گرافیکی مختص نت بوک ها رونمایی کرد.
با معرفی پلتفرم NForce در سال 2001 شرکت انویدیا وارد بازار گرافیک‌های یکپارچه شد. این شرکت موفق شد در همین سال، نخستین GPU قابل برنامه‌ریزی خود را تحت عنوان NVIDIA GeForce3 روانه‌ی بازار کند که برای توسعه‌دهندگان امکان ایجاد افکت‌های بصری دلخواه را فراهم می‌آورد.
NVIDIA همچنین در این سال به‌عنوان سریع‌ترین کمپانی نیمه‌رسانای جهان تعیین و موفق شد درآمد سالانه‌ی خود را به 1 میلیارد دلار برساند.
تا قبل از فوریه سال 2002، NVIDIA 100میلیون پردازنده گرافیکى به بازار ارائه کرد و مجله‌ی فورچون این شرکت را به‌عنوان یکی از سریع‌ترین شرکت‌های درحال‌توسعه در ایالات‌متحده معرفی کرد.
در سال 2003 انویدیا موفق شد شرکت MEDIA Q را خریدار کند.
در سال 2004 ،انویدیا با همکاری Blizzard Entertainment تیمی را برای ارائه‌ی گرافیک‌های سه‌بعدی World of Warcraft تشکیل داد. این شرکت سپس در پروژه‌ای جدید با سازمان فضایی ناسا به  مشارکت پرداخت.
در دسامبر 2005 طی خبری اعلام شد که سونی به همراه Nvidia ،یک پردازنده گرافیکی (RSX) برای کنسول بازی پلی‌‏استیشن ۳ طراحی خواهد کرد. در این سال همچنین این شرکت موفق شد ULi Electronics، یک کمپانی تایوانی  توسعه‌دهنده‌ی فناوریcore logic  را تصاحب کند. 
در سال 2006 انویدیا موفق شد بیش از 500 میلیون واحد پردازنده‌ی گرافیکی را به بازار عرضه کند. این شرکت همچنین CUDA مخفف ، یک معماری انقلابی بر پایه‌ی پردازش موازی را برای محاسبات گرافیکی همه‌منظوره را معرفی و کمپانی Hybrid Graphics، یک شرکت فعال در زمینه‌ی تولید نرم‌افزارهای سه‌بعدی و دوبعدی برای دستگاه‌های دستی، را خریداری کرد.


:: تبلیغات

آموزش مقدماتی و متوسط AutoCAD 2017 - Part 1

سایر خبرهای این گروه ...
 
بحث ها و نظرها
0
نظر
برای شرکت در بحث و تبادل نظر در سایت Login نموده، یا ثبت نام کنید.


:: تبلیغات
NP Android Collection 2016 - V7 - مجموعه نرم افزارهای اندروید 2016
Super Windows XP - به همراه آموزش ویندوز XP و برنامه های کاربردی



 
 
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
Copyright © 1998 - 2016 NovinPendar Co. Ltd. All rights reserved.