X
دعوت به همکاری - گوینده
انتشارات و موسسه فرهنگی نوین پندار از علاقه مندان به گویندگی دعوت به همکاری مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه همکاری با ما مراجعه نمایید.
:: :: :: :: :: اطلاعیه :: :: :: :: ::
 
 
 
width: px
height: px

تاریخچه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مدرن (بخش آخر)

13:04   |   شنبه 10 آبان ماه 93   |   تعداد بازدید : 19591
تاریخچه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مدرن (بخش آخر),پردازنده‌ی گرافیکی، پردازنده‌های مدرن، تاریخچه‌ی پردازنده‌ها، پردازنده‌های جدید، پردازنده‌ی Barts، AMD، نمایش تصویر، Display Port، کنترل نمایشگر، HDMI، رمزگشایی ویدئویی، Divx  ، درایور، EQAA، کیفیت تصاویر، بازی‌های کامپیوتری، فناوری Power Tune  ، سیستم Dynamic Power Usage، پردازنده‌های گرافیکی Cayman، Fermi، پردازنده‌های فرمی، درایور جدید، HD 6970، HD 6950، Cayman  ، معماری VLIW5، Transendental، Pipeline ها، گرافیک‌های یکپارچه  ، APU، جدیدترین گرافیک، Evergreen، GTX 460، پردازنده گرافیکی، انویدیا، GTX  560Ti، معماری GCN  ، Tahiti، کارت‌های Pitcairn  ، اور کلاکینگ، Kepler، معماری کپلر، شرکت انویدیا، فرایند اعتبارسنجی، گیمرهای حرفه‌ای، GPU، سرعت کلاک شیدر، فرکانس هسته، سری 800  انویدیا، شیدر، کلاک، فرکانس بالا، پهنای باند، پهنای bus، اورکلاکینگ هوشمند، سریع‌ترین کارت‌ گرافیک‌، کارت Titan، توان پردازش، Tesla، Quadro  ، تیتان، غول فناوری، شرکت اینتل، رقابت پردازنده‌ها
پردازنده‌ی گرافیکی، پردازنده‌های مدرن، تاریخچه‌ی پردازنده‌ها، پردازنده‌های جدید، پردازنده‌ی Barts، AMD، نمایش تصویر، Display Port، کنترل نمایشگر، HDMI، رمزگشایی ویدئویی، Divx  ، درایور، EQAA، کیفیت تصاویر، بازی‌های کامپیوتری، فناوری Power Tune  ، سیستم Dynamic Power Usage، پردازنده‌های گرافیکی Cayman، Fermi، پردازنده‌های فرمی، درایور جدید، HD 6970، HD 6950، Cayman  ، معماری VLIW5، Transendental، Pipeline ها، گرافیک‌های یکپارچه  ، APU، جدیدترین گرافیک، Evergreen، GTX 460، پردازنده گرافیکی، انویدیا، GTX  560Ti، معماری GCN  ، Tahiti، کارت‌های Pitcairn  ، اور کلاکینگ، Kepler، معماری کپلر، شرکت انویدیا، فرایند اعتبارسنجی، گیمرهای حرفه‌ای، GPU، سرعت کلاک شیدر، فرکانس هسته، سری 800  انویدیا، شیدر، کلاک، فرکانس بالا، پهنای باند، پهنای bus، اورکلاکینگ هوشمند، سریع‌ترین کارت‌ گرافیک‌، کارت Titan، توان پردازش، Tesla، Quadro  ، تیتان، غول فناوری، شرکت اینتل، رقابت پردازنده‌ها


در سری   Bartsاگرچه افزایش کارایی خیلی چشمگیر نبودند، AMD بخش نمایش تصویر را مورد بازبینی قرار داد Display Port .به نسخه 1.2 تبدیل شد و توانایی کنترل چند نمایشگر از طریق یک پورت و رفرش 120 هرتز نیز در رزولوشن بالا به آن اضافه شد. HDMI 1.4 a باقابلیت پخش ویدئویی سه‌بعدی در 1080 پیکسل، با پشتیبانی از رزولوشن 4K، و اضافه نمودن یک رمزگشایی ویدئویی با پشتیبانی از Divx  نیز از دیگر تغییرات بود.
AMD همچنین قابلیت درایور را با Morphological Anti-Aliasing یا MLAA   معرفی نمود، یک افکت پس پردازشی با فیلتر برای تار کردن یا post-processing blur filter که زمان اجرا مشکلات زیادی داشت.
معرفی  HD 6970 و HD 6950 با افزودن حالت استاندارد AA یا  Anti Aliasing و Enhanced Quality AA یا EQAA باهدف ارائه‌ی کارایی بیشتر به کاربر همراه بود.  AMD همچنین از HD3D نیز پشتیبانی می‌کرد که در بهترین حالت کیفیت خوبی نداشت درحالی‌که از سیستم Dynamic Power Usage با فناوری Power Tune  بهره می‌برد.
درمجموع، طراحی پردازنده‌های گرافیکی Cayman بهتر از تراشه‌های نسل اول Fermi بود. این پردازنده‌ها قرار بود سری پردازنده‌های فرمی را مغلوب سازند اما وجود کمی تأخیر در اجرا موجب شد تا حدی عقب بمانند، البته با عرضه درایور جدید کارایی‌ها بهتر شدند. 
عرضه‌ی دو مدل HD 6970  و HD 6950  در ماه دسامبر  موجب شد عرضه Cayman  در ماه نوامبر کمی به تعویق بیفتد. این تراشه‌ها برای اولین بار از معماری VLIW5 که AMD/ATI از زمان R300 از آن استفاده می‌کرد، فاصله گرفتند. شرکت این بار از  VLIW4 استفاده نمود که عملکرد پنجم یعنی یا اجرای Transendental را در هر بلاک پردازش جریانی حذف نموده بود. این کار از تجمع منابع آزاد پردازشی در بخش‌هایی مثل اجرای برنامه‌های تحت DX9   که فشار کمتری نسبت به  DX11 وارد می‌کردند و منابع را بیکار و آزاد می‌گذاشتند، جلوگیری می‌کرد و بر توان محاسباتیPipeline ها می‌افزود.
گرافیک‌های یکپارچه  Trinity and Richlandدر شکل APU ها ،مدل‌های دیگری بودند که از VLIW4 بهره بردند و درحالی‌که جدیدترین گرافیک‌های AMD بر پایه  GCN یا  Graphic Core Next شکل می‌گرفتند از  VLIW5 به حیاط خود روی سری  HD 8000 که درواقع نسخه‌های تغییریافته سطح مقدماتی  Evergreen بودند ،ادامه دادند.
با معکوس سازی  GF100/110 جانشین  GTX 460 یعنی GTX 560ti  در ژانویه 2011 عرضه شد. رمز و راز نهفته در  GTX 560 Ti، پردازنده گرافیکی GF 114 آن بود. Nvidia  این پردازنده گرافیکی را به‌عنوان ارتقایی برای GF104 ، جولای گذشته معرفی و به دنبال پیروی از الگوی مشابه، GF110  را در اواخر سال 2010 که ارتقایی برای GF110 به شمار می‌رفت، معرفی کرد. کارت‌های برپایه GF114 نسخه‌های کاملاً فعال‌شده عملیاتی GF104 بودند و ثابت نمودند که مثل اجداد خود قوی  هستند و در نسخه‌های غیر رفرنس با کلاک بالا از خود کارایی خوبی نشان دادند.
برای به دست گرفتن بازار،  AMDبا کاهش قیمت  HD 6950/6870 به انویدیا پاسخ گفت و این امر موجب شد مزیت کارایی بر قیمتGTX  560Ti از بین برود. با توجه به بررسی‌ها، HD 6950 نسخه 1 گیگابایتی حافظه با فروش بهتری همراه بود. 
 
یکی دیگر از نقاط عطف انویدیا با عرضه  GTX 590 در 26 مارس 2011 شکل گرفت. GTX 590  دو نسخه کاملاً فعال از GF110  را بر روی یک PCB  سوار کرده بود و باعث شد کاهش قیمت‌ها به‌سرعت آغاز شود.
این تراشه از دو عدد تراشه GTX 580 تشکیل‌شده بود که با سرعت ساعتی کمتر در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. به‌این‌ترتیب در مجموع یک هزار و ۲۴ عدد پردازنده، جریانی با فرکانس ۶۰۷ مگاهرتز در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. معماری حافظه این کارت، متشکل از ۳۰۷۲ مگابایت حافظه DDR5 با فرکانس کاری ۳۴۱۴ مگاهرتز بود که بین دو تراشه به‌صورت مساوی تقسیم‌شده‌اند. Bus  حافظه‌ها نیز میزان ۷۶۸ بیت در مجموع برای دو تراشه تعریف‌شده است. این کارت گرافیک از DirectX11 و OpenGL 4.1 به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کرد و بر اساس پهنای باند استاندارد Pci-Express 2.0  طراحی و بهینه‌سازی شده بود. کارت هیچ‌چیزی به‌غیراز کارایی برابر باHD 6990  دو هسته‌ای که فقط دو هفته از عمرش می‌گذشت، نداشت.
جانشینان جزایر شمالی AMD یعنی جزایر جنوبی در 9 ژانویه  با معرفی پرچم‌دار این رده،  HD7970 عرضه شدند. نخستین کارت PCI-3  و اولین کپی از معماری GCN  از سوی تیم قرمز که بر پایه TMSC 28  نانومتری توسعه‌یافته، بود. سه هفته بعد، دومین کارت بر پایه Tahiti نیز با کد 7950  عرضه شد و جریان اصلی با کد رمز Cape Verde در 15 فوریه اعلام شدند. در مارچ نیز کارت‌های Pitcairn  با کارایی بالا پا به بازار نهادند.

 

این کارت‌ها خوب بودند اما بهبودهای کلی و قابل‌توجهی را نسبت به بردهای 40 نانومتری از خود نشان نمی‌دادند. این مشکل باقیمتی کمتر و عرضه نشدن درایور رسمی برای بیش از دو ماه و رمزگشایی ویدئویی  VCE غیرفعال، با اعصاب بسیاری از گیمرها و منتقدان بازی کرد و سرانجام بعد از بررسی معلوم شد درTahiti  ، شرکت فضای زیادی برای اور کلاکینگ آزاد گذاشته است.
جنگ بین میزان مصرف، کارایی، و حرارت تولیدشده در بین این مدل‌ها ادامه داشت  و همه این‌ها به یک‌میزان فرکانس حافظه و هسته محافظ کارانه ختم  می‌شد. تیم قرمز کارت‌های در حال عرضه  بر پایه  Kepler را از سوی تیم سبز دست‌کم گرفته بودند زیرا با عرضه GTX 680/GTX 670 موازنه قدرت دچار تغییر می‌شد.
انویدیا با عرضه معماری کپلر بر تنوع و دست آوردهای خود افزود و مشکلات قبلی را تا حد امکان کاهش داد و سعی نمود قدرت و سرعت را افزایش دهد.
در نسل‌های گذشته، شرکت انویدیا با معرفی تراشه‌های قدرتمند  و فرایند اعتبارسنجی سعی کرد، جامعه‌ی گیمرهای حرفه‌ای را راضی نگه دارد. این روش خیلی در نسل‌های قبل این سری برای شرکت خوب جواب نداده بود، بنابراین این بار نسخه GK107  با کارایی مناسب Gk104  بر هیولای  GK110 اولویت یافتند.
GK107 برای پر کردن خلأ، قراردادهای  OEM  موبایل انویدیا ایجادشده بود، هردو GPU در نسخه A2   عرضه شدند. واحد پردازشی موبایل GK107 چیپ های  GT 640M/650M/GTX660M  را در فوریه برایOEM ها عرضه کرد درحالی‌که در 22 مارس، همان روزی که GTX 680   مبتنی بر  GK104 معرفی شد، این واحدها  رسماً عرضه شدند.
طی تغییر دیگری از سوی انویدیا سرعت کلاک شیدر با فرکانس هسته یکسان شد. از زمان سری 800  انویدیا همیشه سرعت شیدر را دو برابر فرکانس هسته در نظر می‌گرفت، در این روزها انویدیا بیشتر  و بیشتر به  موضوع  میزان کارایی /ارزش بر مصرف اهمیت می‌داد .
هدف انویدیا از این تغییرات، تمرکز بر مصرف‌کنندگان رومیزی/ موبایل از عملکرد بی‌درنگ به کارایی در هر وات بود.  در حقیقت مهندسین انویدیا متوجه شدند که تعداد هسته‌های بیشتر در کلاک در مقایسه با  تعداد هسته کمتر با کلاک بالاتر ،تأثیر کمتری و کارایی بهتری دارند. درواقع این اصلاحیه برای الگوی  GPU در مقابل  CPU بود، زیرا هسته بیشتر و فرکانس پایین‌تر، برابر با پهنای باند بالا و تأخیر کمتر است در مقابل، هسته کمتر با فرکانس بالا که برابر است با پهنای باند کمتر و تأخیر بیشتر.
 کاهش سرعت کلاک شیدر همچنین به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کرد و انویدیا می‌توانست بیش‌ازپیش طرح خود را از بُعد صرفه‌جویی باارزش جلوه دهد. با کاهش واحدهای  Double  Percision از سطح Die  و استفاده از پهنای bus استاندارد 256 بیت، انویدیا این سری را واقعاً کارآمد طراحی نمود. در کنار این تغییرات، استفاده از فرکانس‌های مناسب و همچنین معرفی اورکلاکینگ هوشمند تیم سبزDynamic Boost Featur ، محصول نهایی فوق‌العاده پولیش شده بود. البته این تغییرات باکمی قربانی شدن کارایی، همراه بود ولی اگر انویدیا قصد می‌کرد از تمام توانایی پردازشی Fermi در کنار پهنای باند استفاده کند، قطعاً مورد تمسخر قرار می‌گرفت زیرا محصول نهایی، هیولایی با مصرف انرژی فوق‌العاده بالا و حرارت غیرقابل‌کنترل بود.
انویدیا سپس برای اثبات موفقیت خود یک GPU دو هسته‌ای ارائه کرد. با توجه به بهبود GK104،  GTX 690 اساساً دو پردازنده گرافیکی Geforce GTX 680 روی یک برد بود، البته باکمی کاهش در کلاک هسته پردازنده‌ها و همچنین ۳۰۰ وات حداکثر مصرف انرژی. انویدیا قیمت این کارت را ۱۰۰۰ دلار تعیین نموده است، که ۳۲۰ دلار از قیمت یک جفت کارت گرافیک GTX 770 که SLI شده‌اند بیشتر بود. بنابراین هیچ دلیلی برای مقرون‌به‌صرفه بودن آن وجود نداشت. گذشته از همه این‌ها، GTX 690 یکی از سریع‌ترین کارت‌ گرافیک‌های جهان به شمار می‌رفت و به‌طور قابل‌توجهی کم‌مصرف‌تر از Radeon HD 7990 بود. 

معرفی GK110 نخستین تلاش انویدیا برای خارج شدن از پرچم GeForce بود. در ابتدا K20  برای تسلا عرضه شد. برای بسیاری از قراردادهای ابر محاسباتی این نسخه کارت تقاضا شده بود. این تراشه بیش از 2200 درخواست برای ابر سیستم  ORNL Cray XK7 titian و  Blue Waters برای ناسا، و  سیستم‌های Swiss CSCS Todi و دستگاه‌های  Piz Daint را شامل می‌شد.
در فوریه 2013 زمانی که Nvidia اولین کارت گرافیک GK110 خود را که GTX Titan نام دارد، معرفی کرد، بسیاری تصور می‌کردند که مشابه آن عرضه نخواهد شد.  کارت Titan که الگوی نام‌گذاری سری‌های انویدیا مخصوصاً سری کپلر را رعایت نمی‌کرد باقیمت 999 دلار عرضه شد. تایتان فقط برای بنچمارک ها ساخته‌شده بود. البته انویدیا این محصول قدرتمند را برای بخش‌های حرفه‌ای مانند شرکت‌های کوچک تریا تیم‌های تحقیقاتی که ازلحاظ بودجه مشکلات و نیاز به مقدار بالایی توان پردازشی داشتند، عرضه کرده بود. برای اولین بار انویدیا اجازه داده بود با این سطح قیمت، کاربران به سطح کارایی برابر با Tesla وQuadro  برسند. در مقابل تیتان مهم‌ترین واکنشی که از کمپانی رقیب یعنی AMD منعکس گردید، سکوت محض و پرمعنی بود که به ذائقه علاقه‌مندان این برند تجاری خوش نیامده است. AMD  دقیقاً عکس‌العملی را نشان داد که انویدیا در مقابل ورود زودهنگام کارت گرافیک‌های سری HD 7000 از خود بروز داد. این مسئله می‌تواند در یک سمت به برتری خارق‌العاده انویدیا در میدان رقابت اشاره کند و در سمت دیگر می‌تواند یادآور این مسئله شود که سکوت انویدیا نیز در سال گذشته به پایانی غم‌انگیز برای AMD  بدل گردید.
 
مدتی بعد AMD نشان داد که بازنده‌ی این رقابت نیست و هیچ‌گاه پا پس نخواهد کشید. آن‌ها کارت‌های HD7970 GHZ  edition را با 75 مگاهرتز افزایش هسته و 50 مگاهرتز  بوست  دینامیک برای مقابله با سیستم بوست دینامیک انویدیا عرضه کردند. متأسفانه موقعیت این کارت در بازار کاملاً اشغال بود و چون تفاوت‌های کارایی چشم‌گیر نبودند و نسخه‌های استاندارد باکمی دست‌کاری اور کلاک می‌شد، این تراشه‌ها چندان ندرخشیدند. بنابراین  AMD به دنبال HD 7970 سری مدل HD 7950 Boost را عرضه کرد. 
به نظر می‌رسد نزاع بین این دو غول فناوری هیچ‌گاه پایان نخواهد یافت، درحالی‌که نزاع این دو شرکت هنوز ادامه دارد.
علاوه بر انویدیا و AMD، شرکت اینتل نیز سهم بسزایی از بازار را در دست دارد. در اوایل سال 2002 اینتل حدود 14 درصد از گرافیک PC  را در اختیار داشت.  با عرضه چیپ های 830 و 850 سهم شرکت 33درصد شد. با عرضه  DX9 و عرضه نسل سوم و چهارم، سهم چیپ های پشتیبانی‌کننده شرکت  API  به 38 درصد افزایش پیدا کرد و اکنون با GMA G400  و DX10  بیش از 50 % شده است. ترکیب GPU  درون CPU ها نشان‌گر این است که اینتل در حال حاضر بیش از 60 درصد واحدهای گرافیکی را برایPC  ها عرضه می‌کند!
در حال حاضر سه کمپانی بزرگ تولیدکننده پردازنده گرافیکی شامل اینتل، انویدیا و AMD در رقابت برای تولید محصولات جدید و قدرتمندتر نسبت به گذشته هستند. طبق آمار جدید منتشرشده از سهم اشتراک این سه شرکت بزرگ، در بخش پردازنده‌های گرافیکی، نشان‌دهنده سیر نزولی AMD در این بخش از بازار است و اینتل با اختلاف بسیار زیادی نسبت به دو رقیب خود در صدر جدول قرار دارد. البته میزان فروش هر سه شرکت نسبت به سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۴ به میزان ۱۱٫۶ درصد کاهش داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.
در حال حاضر کمپانی اینتل با در اختیار داشتن ۶۶٫۸ درصد از بازار پردازنده‌های گرافیکی در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۴، نسبت به سهام ۱۶٫۷ درصدی AMD و ۱۶٫۶ درصدی انویدیا، صدرنشین بدون رقیب این بخش به شمار می‌رود.
دراین‌بین کمپانی AMD با از دست دادن سهم ۱۸٫۲ درصدی نسبت به رقبای خود در مدت سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۴، بازنده بزرگ این رقابت نام‌گرفته است. انویدیا نیز با کاهش ۱۰٫۴ درصدی میزان فروش پردازنده‌های گرافیکی و اینتل با کاهش ۷٫۹ درصدی خود در مکان‌های دوم و سوم قرار دارند.



:: تبلیغات


کلید واژه ها : پردازنده‌ی گرافیکی ،  پردازنده‌های مدرن ،  تاریخچه‌ی پردازنده‌ها ،  پردازنده‌های جدید ،  پردازنده‌ی Barts ،  AMD ،  نمایش تصویر ،  Display Port ،  کنترل نمایشگر ،  HDMI ،  رمزگشایی ویدئویی ،  Divx  ،  درایور ،  EQAA ،  کیفیت تصاویر ،  بازی‌های کامپیوتری ،  فناوری Power Tune  ،  سیستم Dynamic Power Usage ،  پردازنده‌های گرافیکی Cayman ،  Fermi ،  پردازنده‌های فرمی ،  درایور جدید ،  HD 6970 ،  HD 6950 ،  Cayman  ،  معماری VLIW5 ،  Transendental ،  Pipeline ها ،  گرافیک‌های یکپارچه  ،  APU ،  جدیدترین گرافیک ،  Evergreen ،  GTX 460 ،  پردازنده گرافیکی ،  انویدیا ،  GTX 560Ti ،  معماری GCN  ،  Tahiti ،  کارت‌های Pitcairn  ،  اور کلاکینگ ،  Kepler ،  معماری کپلر ،  شرکت انویدیا ،  فرایند اعتبارسنجی ،  گیمرهای حرفه‌ای ،  GPU ،  سرعت کلاک شیدر ،  فرکانس هسته ،  سری 800 انویدیا ،  شیدر ،  کلاک ،  فرکانس بالا ،  پهنای باند ،  پهنای bus ،  اورکلاکینگ هوشمند ،  سریع‌ترین کارت‌ گرافیک‌ ،  کارت Titan ،  توان پردازش ،  Tesla ،  Quadro  ،  تیتان ،  غول فناوری ،  شرکت اینتل ،  رقابت پردازنده‌ها ، 

Super Windows XP - به همراه آموزش ویندوز XP و برنامه های کاربردی

سایر خبرهای این گروه ...
 
بحث ها و نظرها
0
نظر
برای شرکت در بحث و تبادل نظر در سایت Login نموده، یا ثبت نام کنید.


:: تبلیغات
Photoshop CC Collection 2016
آموزش جامع ماکرو نویسی در اکسل 2016



 
 
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
Copyright © 1998 - 2016 NovinPendar Co. Ltd. All rights reserved.