X
دعوت به همکاری - گوینده
انتشارات و موسسه فرهنگی نوین پندار از علاقه مندان به گویندگی دعوت به همکاری مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه همکاری با ما مراجعه نمایید.
:: :: :: :: :: اطلاعیه :: :: :: :: ::
 
 
 
width: px
height: px

مروری بر تاریخچه‌ی شرکت EA

13:28   |   سه شنبه 16 دی ماه 93   |   تعداد بازدید : 7472
مروری بر تاریخچه‌ی شرکت EA,Electronic Arts ، تاریخچه‌ی شرکت Electronic Arts، شرکت Electronic Arts، صنعت بازی‌های کامپیوتری، Distinctive Software Inc،پرسودترین تجارت جهان، تاریخچه تأسیس شرکتElectronic Arts، تریپ هاوکینز ،Trip Hawkins،Amazin' Software،شرکت اپل ،هاوکینز،الکترونیک آرتس ،Software Arts ،Sega's Genesis،کنسول بازی‌های ورزشی EA ،الکترونیک آرتز ،Bullfrog Productions، Vision Software ، Manley & Associates، Maxis، Westwood and Tiburon،Black Box Games،Dreamworks Interactive،ESPN،بازی‌های NFS ،لپروبست ،iPhone ،iPad ،شرکت EA 

Electronic Arts ، تاریخچه‌ی شرکت Electronic Arts، شرکت Electronic Arts، صنعت بازی‌های کامپیوتری، Distinctive Software Inc،پرسودترین تجارت جهان، تاریخچه تأسیس شرکتElectronic Arts، تریپ هاوکینز ،Trip Hawkins،Amazin' Software،شرکت اپل ،هاوکینز،الکترونیک آرتس ،Software Arts ،Sega's Genesis،کنسول بازی‌های ورزشی EA ،الکترونیک آرتز ،Bullfrog Productions، Vision Software ، Manley & Associates، Maxis، Westwood and Tiburon،Black Box Games،Dreamworks Interactive،ESPN،بازی‌های NFS ،لپروبست ،iPhone ،iPad ،شرکت EA


صنعت بازی‌های کامپیوتری زمانی به‌عنوان یک بخش کوچک به‌حساب می‌آمد اما امروزه با فروشی ماورای تصور به‌عنوان یکی از پرسودترین تجارت‌های جهان به‌حساب می‌آید.
بهره‌گیری از تکنیک‌های جذاب بصری، فناوری بالای گرافیکی و ایده‌های خاص برای سرگرمی، کاری کرده که دیگر این حوزه مختص کودکان و نوجوانان نباشد، بطوریکه امروزه شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی طوری گیم‌ها را روانه بازار می‌کنند که کل اعضای خانواده بتوانند پای آن بنشینند. شرکت‌های فعال در این صنعت تیم‌هایی از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف از برنامه‌نویسی تا موسیقی و ... را در اختیاردارند تا مخاطبان بیشتری را به‌سوی خود جلب کنند.
یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی که چندین سال در این بازار فعالیت داشته Electronic Arts است. این شرکت یکی از پیشگامان در عرصه ساخت بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای سرگرمی است و سالیانه محصولات متنوع و زیادی تولید می‌کند که بسیاری از آن‌ها جزء پرطرفدارترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی در جهان هستند. 
در این مقاله قصد داریم مروری اجمالی بر تاریخچه‌ی این شرکت بازی‌سازی محبوب و قدرتمند داشته باشیم. اگر ازجمله علاقه‌مندان صنعت بازی‌سازی هستید بهتر است این مقاله را از دست ندهید:

تاریخچه تأسیس شرکت 
شرکت Amazin' Software در 28 می ‌سال 1982 توسط تریپ هاوکینز (Trip Hawkins) تأسیس شد. هاوکینز که تا قبل از این در شرکت اپل و با سمت مدیر بازرگانی محصولات فعالیت داشت، این شرکت عظیم را با سرمایه شخصی دویست هزار دلاری تأسیس کرده و هفت ماه ابتدایی کار خود را صرف تدوین نقشه حرکتی کرد. 
وی سپس در سال 1983 یعنی یک سال پس از تأسیس شرکت نام آن را به الکترونیک آرتس یا EA (سرنام Electronic Arts) تغییر داد. این نام که توسط هاوکینز انتخاب‌شده بود، در بین پرسنل و کارمندان طرفدار چندانی نداشت و بالاخره یک روز که هاوکینز برای شرکت در سمیناری در سفر به سر می‌برد، کارمندهای شرکت تصمیم گرفتند که بعد از بازگشت او، پیشنهادی جدی مبنی بر تغییر نام شرکت را با او مطرح کنند. یکی از دیدگاه‌های جالب هاوکینز این بود که همواره در صحبت‌هایش خطاب به کارمندان، از بازی‌های کامپیوتری و طراحی و ساخت آن‌ها به‌عنوان یک هنر نام می‌برد. از همین رو، تصمیم بر آن شد تا به‌نوعی از کلمه Art در نام شرکت استفاده شود. پیشنهاد اولیه انتخاب نام SoftArt بود که به دلیل مشابهت بانام شرکت Software Arts از سوی هاوکینز رد شد. پیشنهاد دوم کارمندان، انتخاب نام Electronic Artists بود. هاوکینز از این نام خوشش آمده بود، اما به خاطر این موضوع که تا آن زمان بسیاری از امور مربوط به ساخت و طراحی توسط افرادی خارج از شرکت انجام می‌شد و در‌واقع وظیفه نشر محصول نهایی بر عهده شرکت او بود، اعتقاد داشت که هنرمندان اصلی، طراحان بازی هستند و نه خود او و کارمندانش. در‌نهایت با توجه به نزدیکی این نام به آنچه او در ذهن داشت، نام شرکت، به‌صورت رسمی به Electronic Arts  تغییر پیدا کرد.
سال‌های ابتدایی، تمرکز اصلی شرکت روی ساخت، طراحی و انتشار بازی‌هایی مخصوص کامپیوترهای‌ خانگی بود. صنعتی که در سال‌های اولیه ظهور خود به سر می‌برد و کم‌کم طرفداران زیادی را در سراسر جهان، جذب خود می‌کرد. فعالیت‌های شبانه‌روزی هاوکینز و گروه همراهانش که بیشتر کارمندان سابق او در شرکت اپل بودند، درآمد نخستین سال تأسیس این شرکت را به حدود دو میلیون دلار رساند. در‌آمدی که در عرض یک سال بعد با رشدی زیاد به حدود یازده میلیون دلار رسید. طی سال‌های ابتدایی و تا اواخر دهه هشتاد، این سود سالیانه روند روبه رشدی به خود گرفت و باعث شد که تعداد کارمندان شرکت به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند و همین موضوع، باعث راه‌اندازی نخستین شعبه خارج از امریکای این شرکت، در انگلستان و سپس استرالیا شد.  

با رشد شرکت در اوایل دهه‌ی 90 میلادی EA نخستین بازی خود برای کنسول Sega's Genesis سگا را معرفی کرد. شاید بتوان به‌جرئت گفت یکی از دلایل محبوبیت این کنسول بازی‌های ورزشی EA بود، هرچند این امر در موفقیت خود الکترونیک آرتس نیز بی‌تأثیر نبود چراکه باعث شد درآمد خالص این شرکت از 113 میلیون در سال 1991 به 298 میلیون در 1992 برسد. 
این شرکت در سال 1991 موفق شد Distinctive Software Inc را از آن خودکرده و از این طریق تعداد توسعه‌دهندگان را تا دو برابر افزایش داده و به 155 نفر برساند. در این سال همچنین هاوکینگز از مقام مدیرعاملی  شرکت الکترونیک آرتز رسماً استعفا داد و به‌جای او لری پروبست رئیس شرکت شد.
در سال 1992 شرکت موفق شد دفتر دیگری در ژاپن تأسیس کند و یکی از شرکت‌های پیشگامان در صنعت بازی‌سازی تحت عنوان Origin Systems Inc را نیز خریداری نماید. EA سپس بازی مجموعه بازی‌های فیفا که یکی از جنجالی‌ترین و محبوب‌ترین سری بازی‌ها تا به امروز است را ارائه کرد. این شرکت سپس در سال‌های بعد دفاتری در کشورهای آلمان،فرانسه و اسپانیا تأسیس کرد و موفق شد شرکت‌های مطرح دیگری چون Bullfrog Productions، Vision Software ، Manley & Associates، Maxis، Westwood and Tiburon و pioneering online developer Kesmai را نیز از آن خود کند.
یکی از عنوان‌هایی که در تاریخ بازی‌های کامپیوتری، بنیان‌گذار تغییرات عظیم و مثبتی شد، مجموعه بازی‌های NFS بود. پیش از ارائه نخستین نسخه این بازی در سال 1994، بیشتر بازی‌های مربوط به مسابقه‌های اتومبیل‌رانی، مربوط به مسابقه‌های مرحله‌ای و با تمرکز روی انواع محدودی از اتومبیل‌ها و درنهایت گسترش دادن محیط‌های مسابقه طراحی می‌شدند. اما نسخه‌های گوناگون NFS، به‌مرور، برای نخستین بار روی خود اتومبیل‌ها، تزئینات و امکاناتشان و از طرفی انواع مسابقه‌های درون‌شهری، زیرزمینی و تعقیب و گریز تمرکز کردند که این موضوع باعث شد، تحول بسیار بزرگی در این سبک از بازی‌ها رخ دهد و تقریباً تمامی بازی‌های معروف این سبک را به تقلید از مجموعه NFS وادار کند تا از قافله عقب نمانند. خلاقیت بی‌حدومرز طراحان این مجموعه از بازی‌ها، باعث شد که هنوز هم نسخه‌های جدید این بازی، به‌عنوان مهم‌ترین بازی‌های این سبک شناخته شوند و طرفداران بسیاری در سراسر جهان، منتظر تولید آن‌ها باشند.
این شرکت در سال 1998 قراردادی طولانی‌مدت با Kodiak Interactive برای توسعه‌ی عناوین WWF wrestling به امضا رساند و شعبه‌ی دیگری را در کره تأسیس کرد. 
در سال 1999 شرکت طی امضای قراردادی با Wizards  تعهد کرد که توسعه‌ی بازی‌های آنلاین را بر عهده بگیرد. این شرکت سپس Playnation را از آن خود کرد و دپارتمان تجارت اینترنت را باهدف تولید محتوا برای AOL  و اینترنت ایجاد کرد.  

در اوایل دهه‌ی 2000 میلادی شرکت EA به‌عنوان سومین ناشر مستقل بازی در جهان انتخاب شد. این شرکت موفق شد شرکت‌های Dreamworks Interactive وBlack Box Games را به ثبت برساند و سپس یک دفتر توسعه‌ی دیگر در مونترال تأسیس کرد.
در اواسط دهه‌ی 2000 میلادی الکترونیک آرتس شرکت‌های  مطرح دیگری نظیر NuFX، NuFX، Criterion، Mythic Entertainment، Phenomic Game Development و Digital Illusions CE را از آن خود کرد و درعین‌حال موفق شد 19.9 درصد از سهام یوبی سافت را از آن خود کند. این شرکت همچنین یک قرارداد 15 ساله‌ی مشارکتی با ESPN را به ثبت رسانید.
در سال 2007 لپروبست پس از کسب کرسی در هیئت‌مدیره از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و جان ریچیتلو که سال‌ها در EA کارکرده بود برای این شغل برگزیده شد. او قبلاً در شرکت‌های الویشن پارتنرز، سارا لی و پپسی کارکرده بود و پس از انتصاب اعلام کرد که سازمان با تغییر ساختار روبه‌رو است و به 4بخش تقسیم خواهد شد و هر بخش خود مسئول توسعه محصولات و انتشار آن‌ها خواهد بود. هدف از ‌این کار‌، ایجاد انگیزه برای کارمندان هر بخش و پرورش نوآوری و بالا بردن کیفیت کار در هر بخش بود تا بازی‌ها سریع‌تر به بازار وارد شوند. در سال 2008 شرکت پیشنهاد خریدی برای شرکت رقیب خود take two interactive اعلام کرد و بعد از عرضه اولیه به قیمت 25 دلار برای هر سهم، همه نقل و انتقالات نقدی از طرف این شرکت رد شد و در روز بعد EA پیشنهاد قیمت را 26دلار بر هر سهم اعلام کرد که باعث می‌شد 64 درصد سود بیشتر در مقایسه باقیمت روز قبل نصیب شرکت شود. در سال 2008 اعلام شد که شرکت یکی از بخش‌های خود را با بخش سیمز ادغام می‌نماید و همین‌طور " کتی ورابک " که از ماه می 2007 مدیریت شرکت را بر عهده داشت از کار کناره گرفت.
پس از بحران 2008 ، شرکت با وضع بدی روبه‌‌رو شد و در سال 2009 مجبور به تعدیل 1100 نفر از کارمندانش که حدوداً 11 درصد از کل کارکنان را شامل می‌شد، گردید. در 9 نوامبر 2009 شرکت EA اعلام کرد که با مبلغ 275 میلیون دلار شرکت casual social game را که تولیدکننده Playfish بود، تصاحب کرده است و در همان روز شرکت تعداد 1500 نفر تعدیل نیرو را اعلام کرد و ‌این مسئله باعث شد یکی از استودیوها به‌طورکلی تعطیل شود. در اکتبر 2010 شرکت اعلام کرد که تولیدکنندگان بازی‌های iPhone و iPad به نام چیلینگو را به مبلغ 20میلیون دلار با پرداخت نقد تصاحب کرده است.
در پایان سال مالی 2010 ‌این شرکت گردش مالی 5.3 میلیارد دلار و درآمد خالص 719 میلیون دلار را داشت و بیشترین موفقیت EA درزمینهٔ بازی‌های ورزشی تحت نام  EA sport، بازی‌هایی تحت لیسانس فیلم‌های سینمایی معروف مانند هری‌پاتر و یا بازی‌های طولانی‌مدت مانند need for speed و خانواده سیمز بود.

در حال حاضر الکترونیک آرتس با کسب درآمد 4.14 میلیارد دلاری یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بازی‌های دنیا محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های شرکت EA این بوده که در ژانرهای گوناگون دست به ساخت بازی‌های مهم زده و تقریباً در تمامی آن‌ها موفق بوده است. 
شرکتی که در ابتدای کار با یک هزینه شخصی 200 هزار دلاری تأسیس شد، امروزه به علت مدیریت درست، سیاست‌گذاری مناسب و صدالبته تلاش و پشتکار جمعی توانسته به یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت سرگرمی تبدیل شود. این اعداد و ارقام بدون تردید نشان می‌دهند که بازی‌های کامپیوتری، یکی از مهم‌ترین صنایع عصر نوین هستند که اگر به‌درستی و با استفاده از ایده‌های مناسب و خلاقیت مورد بهره‌برداری سازندگان و طراحان قرار بگیرند، می‌توانند پایه‌گذار صنایع بسیار بزرگی در هر کشوری باشند.



:: تبلیغات

با ما در تلگرام همراه باشید

سایر خبرهای این گروه ...
 
بحث ها و نظرها
0
نظر
برای شرکت در بحث و تبادل نظر در سایت Login نموده، یا ثبت نام کنید.


:: تبلیغات
Super Windows XP - به همراه آموزش ویندوز XP و برنامه های کاربردی
همراه با شما در اینستاگرام



 
 
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
Copyright © 1998 - 2016 NovinPendar Co. Ltd. All rights reserved.