X
دعوت به همکاری - گوینده
انتشارات و موسسه فرهنگی نوین پندار از علاقه مندان به گویندگی دعوت به همکاری مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه همکاری با ما مراجعه نمایید.
:: :: :: :: :: اطلاعیه :: :: :: :: ::
 
 
 
width: px
height: px

نقد و بررسی 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران

13:41   |   يكشنبه 12 بهمن ماه 93   |   تعداد بازدید : 18953
نقد و بررسی 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران,دوربین عکاسی , سنسور تصویر , نقد و بررسی 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران , 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران , نویز , Nikon D5300 kit 18 , 55 VR II , Canon EOS 5D Mark III Kit 24-105 L , Nikon Coolpix P600 , Canon EOS 700D / Rebel T5i Kit 18-55mm IS STM , Canon PowerShot SX160 IS , نیکون , Nikon , جنس پلاستیک , تفاوت , کانن , Canon , تکنولوژی , تکنولوژی خاصی , دوربین , DSLR , GPS , Wi-Fi , دیوایس هوشمند دوربین , مزایا , فیلم برداری , Nikon D800 , دوربین‌های DSLR , لنز , دوربین خبرنگاری , دوربین خبرنگاری و ورزشی , Mark III , فن آوری , فیلم برداری Mark II , فلاش , رزولوشن , اعجوبه‌ی عکاسی , دوربین نیکون P600 , دوربین‌های SLR , نیکون کولپیکس P600 , کولپیکس P600 , P600 , سونی , پاناسونیک , پاناروما , مود HDR , اتوماتیک , فناوری Wi-Fi , معایب , 700D , فیلم برداری Full HD , EOS 700D , دوربین SX150 IS , اتوماتیک هوشمند , هوشمند ,
دوربین عکاسی , سنسور تصویر , نقد و بررسی 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران , 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران , نویز , Nikon D5300 kit 18 , 55 VR II , Canon EOS 5D Mark III Kit 24-105 L , Nikon Coolpix P600 , Canon EOS 700D / Rebel T5i Kit 18-55mm IS STM , Canon PowerShot SX160 IS , نیکون , Nikon , جنس پلاستیک , تفاوت , کانن , Canon , تکنولوژی , تکنولوژی خاصی , دوربین , DSLR , GPS , Wi-Fi , دیوایس هوشمند دوربین , مزایا , فیلم برداری , Nikon D800 , دوربین‌های DSLR , لنز , دوربین خبرنگاری , دوربین خبرنگاری و ورزشی , Mark III , فن آوری , فیلم برداری Mark II , فلاش , رزولوشن , اعجوبه‌ی عکاسی , دوربین نیکون P600 , دوربین‌های SLR , نیکون کولپیکس P600 , کولپیکس P600 , P600 , سونی , پاناسونیک , پاناروما , مود HDR , اتوماتیک , فناوری Wi-Fi , معایب , 700D , فیلم برداری Full HD , EOS 700D , دوربین SX150 IS , اتوماتیک هوشمند , هوشمند ,


در این پست برای شما دوستان عزیز سایت نوین پندار قصد دارم که 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران رو نقد و بررسی کنیم و در مورد مشخصات و مزایا و معایب آنها با یکدیگر صحبت کنم.

در اینجا قرار است در مورد 5 دوربین عکاسی محبوب در ایران (Nikon D5300 kit 18-55 VR II - Canon EOS 5D Mark III Kit 24-105 L - Nikon Coolpix P600 - Canon EOS 700D / Rebel T5i Kit 18-55mm IS STM - Canon PowerShot SX160 IS) صحبت کنم و یکم این دوربین عکاسی رو بیشتر بشناسیم و بفهمیم مزایا و معایب آنها نسبت به همدیگر چیست؟و کدام یک بیشتر به کاربر کمک میکنه؟


1) Nikon D5300 kit 18-55 VR II :

اواخر سال 2013 و در حالی که کمتر از یک سال از معرفی DSLR سطح مبتدی نیکون به نام D5200 می گذشت، این شرکت مدل D5300 را معرفی کرد. D5300 را باید DSLR ی دانست که بین مدل های D7100 و D3300 قرار می گیرد. رقیب اصلی آن نیز دوربین 700D کانن است. یکی دو سال پیش نیکون نهضتی را آغاز کرد برای حذف فیلتر Low Pass از روی سنسور تصویر DSLR های خود. نخستین بار این کار را در دوربین D800E انجام داد و سپس D7100 و اکنون D5300. پس از آن هم در دوربین D3300 که در ژانویه ی 2014 معرفی شد، همین کار را تکرار کرد. تاثیر شگرف این حذف فیلتر را در D7100 به خوبی مشاهده کردیم. به صورتی که می توان گفت عکس هایی بهتر از 70D کانن می گیرد و در ضمن به دلیل امکانات و بدنه ی بهتری که دارد، با توجه به اینکه قیمت آن ها خیلی نزدیک است، برای کسانی که برند برای آن ها تفاوت ندارد و چندان هم در کار فیلم برداری نیستند، D7100 انتخابی بهتر نسبت به 70D است. به نظر می رسد سنسوری که در D5300 به کار رفته، مشابه همان سنسور 24 مگاپیکسلی D7100 باشد. داستان در مورد مبتدی ترین DSLR نیکون یعنی D3300 هم به همین منوال است. بنابراین سنسور تصویر شد نخستین تغییر بزرگ D5300 نسبت به D5200. یک سری بهبودهای خیلی خوب دیگر هم وجود دارند. مثلا سرعت فیلم برداری Full HD دوربین به 60 فریم بر ثانیه افزایش یافته است و نمایشگر نیز از نوع اندکی بزرگتر 3.2 اینچی است. برای نخستین بار در بین DSLR های نیکون، این دوربین Wi-Fi و GPS هم دارد. ظاهرا که شارژدهی باتری نیز به طور محسوسی افزایش یافته است. 


به طور کلی D5300 را می توان یک جهش در DSLR های مبتدی خود نیکون و در ضمن بین دیگر برندها به حساب آورد. به خصوص با 700D که مقایسه کنیم، کاملا مشخص است که تا حدی کوچکتر می باشد. هرچند که از جمله مزیت های آن نسبت به 700D می توان به 39 نقطه ی فوکوس در برابر 9 نقطه ی فوکوس، Wi-Fi و GPS، توانایی فیلم برداری فول اچ دی 60 فریم بر ثانیه و فقدان فیلتر Low Pass اشاره کرد. ولی نمایشگر آن لمسی نیست و از آن سنسور Hybrid CMOS ندارد. 


اگر پیش از این صاحب D5200 بوده باشید، با در دست گرفتن D5300 اصلا احساس غربت نخواهید کرد. این دوربین در روند تکامل عادی سری D5000 نیکون بوجود آمده است. D5300 همچنان DSLR کوچکی است که مقداری کوچکتر و سبک تر از مدل پیشین خود ساخته شده و هرچند با بدنه ای از جنس پلاستیک همراه شده، ولی خیلی مستحکم و بادوام است. این دوربین نمایشگر 3.2 اینچی کاملا چرخنده ای دارد که مفید بودن آن در دوربین های پیشین کاملا اثبات شده است. یکی از بارزترین تفاوت هایی که می توان بین D5300 و D5200 دید، حذف شدن دکمه ی Drive Mode از قسمت بالا بوده است. به غیر از آن، یک سری تفاوت های کلی بین این دوربین و مدل قبلی اش دیده می شود. عمده ی آن نیز به دلیل جایگزینی نمایشگر بزرگتر بوده است. آرایش دکمه ها، بدون تغییر چشمگیر چینش، تغییر کرده است. 



از دوربین D5100 به بعد، یک ویژگی جالب را بر روی DSLR های نیکون دیدیم که واقعا آن را تحسین می کنیم. آن ویژگی چیزی نیست جز مود تایم لپس داخلی. وقتی تایم لپس دوربین را فعال می کنید، دیگر از ریموت کنترل بی نیاز می شوید. این چیزیست که هنوز بر روی هیچ کدام از DSLR های کانن ندیده ایم. به هر صورت از آن جا که تکنولوژی خاصی نیست، لابد کانن تا به حال برای نگذاشتن آن بر روی دوربین های خود دلایلی داشته. شاید هم مقاومتش شکسته شود و بالاخره آن را بر روی DSLR های خود قرار دهد.


یکی از ویژگی های بسیار جذاب D5300، شارژدهی 20 درصد بیشتر باتری آن نسبت به D5200 است. ظاهرا که بر روی این دوربین از باتری EN-EL14a استفاده می شود که نسبت به نوع EN-EL14 ظرفیت بیشتری دارد. طبق استانداردهای CIPA، این باتری می تواند تا 600 شات شارژدهی کند. بنابراین D5300 پس از کانن 1100D، بیشترین شارژدهی را در بین دوربین های DSLR سطح مبتدی دارد. از عکاسی پیاپی این دوربین هم بگوییم که، سرعت آن 5 فریم بر ثانیه و فوق العاده خوب است. نزدیک ترین رقیب این دوربین در میان سطح مبتدی ها، کانن 700D با توانایی عکاسی پیاپی 4.5 فریم بر ثانیه است. Wi-Fi و GPS داخلی D5300 هم واقعا می توانند مفید باشند. به خصوص در مورد Wi-Fi، نیکون این دوربین را از یونیت WU-1a بی نیاز کرده است. اینکه بتوانید با دیوایس هوشمند دوربین خود را کنترل کنید و تصاویر را ببینید در نوع خود خیلی جذاب است.

در کل واقعا به نیکون تبریک می گوییم. در سال 2013 شاهد معرفی DSLR هایی خیلی خوب از نیکون بوده ایم. این در حالیست که سال 2012 سال واقعا خوبی برای نیکون نبود و به خصوص ناکامی D600، طرفداران نیکون را ناامید کرد. اما در سال 2013، نخست D610 را معرفی کرد و سپس D7100 و D5300 و در ژانویه ی 2014، دوربین D3300 را. همگی این ها دوربین های خیلی خوبی هستند. البته با Nikon DF کار نکردیم، ولی گویا که آن هم خوب از آب در آمده. به هر صورت در سال 2014 تا حد زیادی چشم به کانن داریم. خیلی دوست داریم ببینیم که مدل بعدی 700D چگونه است و آیا می توانیم شاید 7D Mark II باشیم؟

مزایا :
- بهره گیری از سنسور تصویر 24 مگاپیکسلی فاقد فیلتر Low Pass
- توانایی فیلم برداری Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه
- مجهز بودن به Wi-Fi و GPS داخلی
- نمایشگر 3.2 اینچی چرخنده
- ابعاد اندکی کوچکتر و وزن سبک تر نسبت به مدل قبلی
- سرعت عکاسی پیاپی بسیار عالی 5 فریم بر ثانیه
- شارژدهی عالی باتری و 20 درصد بیشتر از مدل پیشین
- توانایی عکاسی تایم لپس بدون استفاده از ریموت کنترل
- ایفای نقش به عنوان یک DSLR سطح مبتدی برتر تا زمان معرفی

قیمت : 2,039,000

2) Canon EOS 5D Mark III Kit 24-105 L :

در روز دوم ماه مارس سال 1987 بود که کمپانی کانن، دوربینی به نام EOS 650 را معرفی کرد. EOS 650 نخستین دوربین 35 میلی متری SLR اتوفوکوس این شرکت به حساب می‌آمد و البته شروعی بر بدعتی کاملا جدید در دوربین‌های SLR بود. با ماونت لنز کاملا الکترونیکی، موتور دیافراگم و فوکوس، و اتکا بر دکمه‌ها و کنترل‌های الکترونیکی، کانن روندی را آغاز کرد که سپس دیگر برندها نیز پیرو شدند. اکنون پس از 25 سال؛ کانن جدیدترین مدل از این سری به نام EOS 5D Mark III را معرفی کرده است. تا به این تاریخ، سری 5D یک سری انقلابی بوده و نخستین 5D که در سال 2005 به بازار آمد، اولین دوربین DSLR فول فریم با قیمت ارزان بود، این دوربین آن قدر پرطرفدار شد که بسیاری خواستار نسخه ای جدیدتر از آن شدند. سپس 5D Mark II معرفی شد که نخستین DSLR با توانایی فیلم برداری Full HD در بازار بود و انقلابی عظیم را ایجاد کرد. ولی در مقایسه؛ اکنون 5D Mark III که در سال 2012 معرفی شده به نظر نمی‌آید که مثل دو دوربین قبلی انقلابی باشد! در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.


همان‌طور که درباره‌ی دوربین Nikon D800 هم این کار را انجام دادیم، نخست و پیش از شروع بهتر است دقیقا درباره‌ی موقعیت دوربین فول فریم 5D Mark III توضیح دهیم. دوربین‌های DSLR فول فریم، اصولا به دوربین‌هایی می‌گویند که سنسور تصویر آن‌ها ابعادی در حدود 36X24 میلی متر دارد. تقریبا همان ابعاد فیلم‌های 35 میلی متری که بر روی EOS 650 نیز استفاده شده بود. این بزرگ‌ترین سایز سنسوری است که می‌توانید بر روی یک دوربین DSLR پیدا کنید. بقیه معمولا ابعادی در حد 22X14 میلی متر دارند که به سنسورهای تصویر APS-C معروف هستند. اصولا دوربین‌های DSLR با سنسور تصویر فول فریم دوربین‌هایی گران قیمت‌تر با توانایی تولید عکس‌های با کیفیت‌تر، و دوربین‌های DSLR با سنسور تصویر APS-C دوربین‌هایی ارزان قیمت‌تر با عدم توانایی تولید عکس‌هایی به کیفیت دوربین‌های فول فریم هستند. این کیفیت تا حدود بسیار زیادی به مدد سایز بزرگ‌تر سنسور تصویر ایجاد شده است؛ چرا که پیکسل‌ها بر روی سنسور تراکم کمتری دارند. در ضمن نسبت فاصله‌ی کانونی لنز به میدان دید بر روی آن‌ها 1-1 است و این در حالیست که در دوربین‌های با سنسور تصویر APS-C یک کراپ فاکتور 1.6 برابر وجود دارد که این نسبت را 1-1.6 می‌کند. بدین معنی که یک لنز 18 میلی متری بر روی یک دوربین DSLR غیر فول فریم، میدان دیدی معادل یک لنز 24 میلی متری بر روی یک دوربین DSLR فول فریم را ارائه می‌دهد. 



بنابراین فول فریم‌ها اصولا دوربین‌های حرفه ای تری هستند. پیش از 5D، کانن تولید دوربین‌های مدل 1D را آغاز کرده بود که به دلیل قیمت بسیار بالا؛ از توانایی خرید بسیاری خارج بودند. بنابراین با تولید 5D به نیاز افراد با بودجه‌ی کمتر هم پاسخ گفت و 5D را بدون گریپ سرخود، بدون آن جثه‌ی بزرگ و بدون توانایی عکاسی پیاپی بسیار پرسرعت تولید کرد. چرا که در حقیقت 1D دوربینی خبرنگاری و ورزشی به حساب می‌آمد که توانایی عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه را داشت. اکنون نیز 1Dx جدیدترین مدل از سری 1D را داریم و 5D Mark III جدیدترین مدل از سری 5D. نیکون نیز در این سال‌ها بیکار ننشسته بود و اکنون مدل D4 که رقیب مستقیم 1Dx است و D800 که رقیب مستقیم 5D Mark III است را معرفی کرده.




سخن کوتاه می‌کنیم و به ادامه‌ی نقد و بررسی می‌پردازیم. همان‌طور که بالاخره و پس از معرفی رسمی 5D Mark III متوجه شدیم، این دوربین مجهز به سنسور تصویر 22 مگاپیکسلی، بدنه ای برگرفته از بدنه‌ی دوربین غیرفول فریم 7D و سیستم فوکوس خودکاری 61 نقطه ای و به ارث رسیده از 1Dx می‌باشد. اگر بخواهیم از نیمه‌ی خالی لیوان به مسئله نگاه کنیم، مدل جدید دوربین کانن خیلی غیر جاه‌طلبانه بوده و در حالی که فقط چند هفته پیش نیکون دوربین D800 را با سنسور 36 مگاپیکسلی معرفی کرد، از Mark III نا امید می‌شویم. اما در عوض اگر از نیمه‌ی پر لیوان به مسئله نگاه کنیم، می‌بینیم که این دقیقا همان چیزی است که صاحبان حسد ورز کنونی 5D Mark II به دنبالش بودند! یعنی اینکه دوربین بعدی که می‌آید؛ خیلی از دوربین آن‌ها بهتر نباشد! 



ولی واقعیت این است که اکنون در هر قسمتی از 5D Mark III نسبت به مدل پیشین بهبود دیده می‌شود. همان‌طور که گفتیم، با توجه به چینش کنترل‌ها و ساختار کلی، به نظر می‌رسد که با یک 7D فول فریم مواجه هستیم. به خصوص اینکه از سیستم نورسنج 63 منطقه ای iFCL هم بهره می‌برد. اینک بر روی Mark III شاهد شیارهای دوقلوی کارت حافظه برای کارت‌های SD و CF، یک پیچ تنظیم Lock Exposure و یک دکمه‌ی بزرگ Depth of Field preview هستیم. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به گستره‌ی ایزو یا حساسیت سنسور از 50 تا 102,800، عکاسی پیاپی با سرعت 6 فریم بر ثانیه، طول عمر شاتر تا 15000 شات، توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD با صدای استریو و جک میکروفون اکسترنال، چشمی اپتیکال با توانایی پوشش 100 درصد میدان دید و نمایشگر بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر 3.2 اینچی 1,040,000 اشاره کرد. 



سنسور فوکوس خودکار 5D Mark III


بنابراین همان‌طور که می‌بینیم، بیشتر ویژگی‌های اصلی نسبت به Mark II پیشرفت داشته‌اند. این ترکیب سنسور تصویر 22 مگاپیکسلی با پردازشگر جدید DIGIC 5+ (این پردازشگر سریع‌تر از DIGIC 5 و البته DIGIC 4 است) بوده است که باعث شده بتوان به چنین گستره‌ی حساسیت سنسور رسید و فن آوری خواندن 8 کاناله ی سنسور تصویر بوده که اکنون عکاسی پیاپی با سرعت 6 فریم بر ثانیه مقدور می‌باشد. پیش از این در نقد و بررسی 1Dx به تفصیل درباره‌ی سیستم فوکوس خودکار 61 نقطه ای جدید صحبت کرده‌ایم و گفتیم که چگونه عملکردی متفاوت به لنزهای با نسبت کانونی مختلف نشان می‌دهد. حتی خود سنسور نیز دقیقا سنسور 5D Mark II با فقط 1 مگاپیکسل رزولوشن بیشتر نیست، بلکه معماری آن تفاوت دارد که باعث می‌شود راندمان تبدیل فوتو الکتریکی بهبود یابد. کانن در این سنسور از آرایه‌ی بدون گپ میکرولنزها استفاده کرده که به معنی هدایت بیشتر نور به فوتودیودها می‌باشد. همچنین یک سیستم کاهش نویز سرخود نیز بر روی خود سنسور وجود دارد. بدنه‌ی دوربین نیز به نظر خیلی مستحکم‌تر و با کیفیت‌تر از بدنه‌ی Mark II می‌آید و هرچند که به اندازه‌ی 1Dx مقاوم نیست، ولی از نظر مهر و موم بودن در برابر شرایط آب و هوایی نیز به مدل پیشین برتری دارد. 


فیلم برداری Mark II یک مزیت بزرگ در برابر رقبایش محسوب می‌شد و به نظر می‌رسد که این قابلیت در Mark III پیشرفت‌هایی داشته است. از نظر ارگونومی، این دوربین دارای سویچ Movie mode/Live view در قسمت پشتی می‌باشد تا خیلی سریع بتوانید فیلم برداری را شروع کنید. برای نخستین بار یک جک هدفون برای گوش دادن و تنظیم دقیق صدا وجود دارد و در ضمن بلندی صدایی که دارد ضبط می‌شود هم می‌تواند تنظیم گردد. خروجی ویدیو از نظر رزولوشن و سرعت فریم‌ها دست نخورده باقی مانده (1080p/30s) ولی کانن ادعا می‌کند که در عمل پردازش تغییراتی به وجود آمده که باعث با کیفیت‌تر شدن فیلم شده است. کانن همچنین کامپرشن های بسیار با کیفیت All-I و IPB interframe را نیز به آن افزوده است. این کامپرشن ها نخستین بار در 1Dx معرفی شدند. اما چیزی که نبودش احساس می‌شود یک خروجی کامپرس نشده برای انتقال از طریق HDMI است. پیچ تنظیم قسمت پشتی دوربین مثل پیچ‌های تنظیم چرخنده‌ی دیگری که بر روی دوربین‌های پیشین کانن دیده بودیم می‌باشد، ولی در حقیقت این پیچ تنظیم از نوع لمسی هم هست تا در هنگام فیلم برداری برای تغییر تنظیمات مجبور به چرخاندن فیزیکی آن که ممکن است موجب تولید صدا یا تکان خوردن دوربین شود، نشوید.


بعضی ویژگی‌های کاملا جدید دیگر هم وجود دارند. مثلا Mark III نخستین دوربین DSLR کانن با توانایی عکاسی و پردازش داخلی HDR است. در ضمن این دوربین می‌تواند به صورت خودکار خطای رنگی لنز (البته فقط لنزهای کانن) را از بین ببرد. سیستم منوی این دوربین هم تغییراتی داشته و بیشتر شبیه منوی 1Dx شده است. البته خیلی بی شباهت به Mark II هم نیست ولی برای مثال یک Tab جدید وجود دارد که از آن طریق می‌توانید سیستم فوکوس خودکار بسیار پیچیده را کنترل نمایید. در کنار آن نیز کانن از یک سری تجهیزات جدید رونمایی کرده که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به یک فلاش وایرلس جدید که به جای فروسرخ به رادیو اتکا دارد اشاره کرد. ارسال کننده های رادیویی 600EX-RT و WT-E3-RT هم معرفی شده‌اند که در برابر شرایط آب و هوایی مهر و موم هستند. بدین ترتیب تا شعاع 30 متری می‌توانید 15 فلاش در 5 گروه را کنترل کنید. GPS هایی که بتوانند بر روی کفشک فلاش اکسترنال سوار شوند هم معرفی شده‌اند. یک گریپ جدید هم معرفی شده که دارای دکمه‌ها و کنترل‌هایی کامل برای عکاسی به صورت پرتره است و دو باتری LP-E6 هم به صورت همزمان به آن وارد می‌شوند که زمان شارژ دهی را دو برابر می‌کنند. 


هرچند که هنوز به تست کامل Mark III نپرداخته‌ایم، ولی نخستین تاثیراتی که بر روی ما گذاشت واقعا مثبت بود. با این حال پیشرفت‌هایی که Mark III نسبت به Mark II داشته را، می‌توان با پیشرفت‌هایی که دوربین 7D نسبت به 50D داشت مقایسه کرد. با اینکه که در لحظه‌ی اول معرفی دوربین با دیدن سنسور تصویر 22 مگاپیکسلی و مقایسه‌ی آن با سنسور تصویر 36 مگاپیکسلی Nikon D800 نا امید شدیم، ولی با اینکه هنوز به تست کیفیت عکس‌های این دو دوربین نپرداخته‌ایم، تصور ما این است که شاید به دلیل تراکم پیکسل کمتر سنسور 5D Mark III عکس‌های با نویز کمتری را در ایزوهای بالاتر از آن شاهد باشیم. به خصوص اینکه همان‌طور که Mark II خیلی مورد علاقه‌ی عکاسان نجومی به دلیل نویز کم و کیفیت بالای عکس‌ها قرار گرفته بود، Mark III هم احتمالا چنین ویژگی خواهد داشت. کانن هم مطمئن است که طرفدارانش به مگاپیکسل بیشتر احتیاج ندارند و در ضمن تغییر برند برای یک کاربر DSLR آن قدر مشکل هست که رزولوشن بالاتر سنسور D800 نتواند او را مجبور به این کار کند. به هر صورت در آینده سعی می‌کنیم اطلاعات بیشتری را درباره‌ی این دوربین ارائه دهیم.

همان‌طور که انتظار داشتیم، عملکرد 5D Mark III در شرایط نوری ضعیف بی نظیر است، به طرز شگفت انگیزی کاملا از 5D Mark II برتر می‌باشد، و به جرئت می‌توان گفت که Mark III یک اعجوبه‌ی عکاسی در نور کم است. آن قدر از کیفیت عکس‌های این دوربین شگفت زده شدیم که اکنون می‌توانیم کیفیت عکس‌های آن را در حد دوربین گران قیمت‌تر Nikon D3s بدانیم و این در حالیست که D3s سنسوری با رزولوشن تنها 12 مگاپیکسل داشت و Mark III همان عکس‌های با کیفیت را با رزولوشن 23 مگاپیکسل به ما می‌دهد. همان‌طور که گفتیم حساسیت سنسور این دوربین تا 102,400 بالا می‌رود و در نتیجه‌ی کیفیت بالایی که ارائه می‌دهد، قطعا مرزهای عکاسی در نور ضعیف را دگرگون خواهد کرد. 

اما پیش از اینکه به صورت گسترده وارد توضیحات درباره‌ی کیفیت عکس شویم، بهتر است که درباره‌ی یک ویژگی بسیار جدید و جالب در Mark III به نام Silent Shooting یا عکاسی بی صدا صحبت کنیم. شما گزینه‌ی عکاسی بی صدا را می‌توانید از منوی اصلی و در کنار دیگر گزینه‌ها انتخاب کنید. سپس هر بار که دکمه‌ی شاتر را می فشارید؛ به طرز غریبی دیگر آن صدای بلند شاتر شنیده نمی‌شود و در عوض فقط یک صدای ضعیف‌تر به گوش می‌رسد. در حقیقت کانن در این دوربین از یک فن آوری به نام Pulse Width Modulation بهره برده که از سرعت پروسه‌ی بالا رفتن آینه‌ی دوربین و شارژ موتور شاتر می‌کاهد. بدین ترتیب دیگر آن صدای شدید شنیده نمی‌شود. با این حال این ویژگی دو نقطه‌ی ضعف را رقم می‌زند. یکی بالا بردن زمان Shutter Lag یا تاخیر شاتر است که تاخیر زمانی بین فشردن دکمه‌ی شاتر توسط شما و شروع نور دهی می‌باشد (که در حالت عادی کمتر از کسری از ثانیه است)، و دیگری کاهش سرعت عکاسی پیاپی از 6 فریم بر ثانیه به 3 فریم بر ثانیه می‌باشد. اما اگر از همین Silent Shooting در مود Live view استفاده کنید می‌توانید عکاسی 6 فریم بر ثانیه را هم داشته باشید. 


بخشی از سیستم شاتر 5D Mark III

اما از Silent Shooting که بگذریم، به کیفیت عکاسی در ایزوهای بالا می‌رسیم. همان جایی که Mark III را اعجوبه خواندیم. سقف ایزو این دوربین 102,400 است. در حالی که سقف ایزو مدل پیشین یعنی Mark II، 25,600 بود. با این حال همان‌طور که ایزوهای 12,800 و 25,600 برای Mark II ایزوهای مود High به حساب می‌آمدند و در حقیقت حساسیت واقعای سنسور آن تا 6400 بود، Mark III هم حساسیت واقعی تا 25,600 را ارائه می‌دهد و حساسیت‌های 51,200 و 102,400 برای آن حساسیت High به حساب می‌آیند. در نتیجه می‌بینیم که ظاهرا پیشرفت‌هایی در عکاسی شرایط نوری ضعیف نسبت به مدل پیشین پیش آمده است. در تست‌های مقایسه ای انجام شده، نویز رنگی کمتر ایزو 25,600 مدل Mark III نسبت به Mark II کاملا مشهود است. قطعا عکس‌هایی که در ایزوی 800 و پایین‌تر می‌گیریم هیچ ایرادی ندارند و همه‌ی پارامترها عالی هستند. وقتی به ایزو 1600 می‌رویم در حقیقت مقداری نویز پدیدار می‌شوند ولی تا ایزو 6400 واقعا قابل تشخیص نیستند. در ایزو 12,800 و 25,600 و کراپ 25 درصد نویز کاملا قابل تشخیص و هویدا می‌شود، ولی همچنان با کیفیت‌ترین عکس‌های ایزوی 25,600 یک دوربین DSLR از زمان دوربین Nikon D3s هستند که می‌بینیم. با این حال اگر قصد دارید که از عکس‌های خود در سایزهای کوچک و بر روی وب استفاده کنید، ایزوهای 51,200 و 102,400 کاملا قابل استفاده می‌باشند. در این حساسیت‌ها نویز خیلی زیادی پدیدار می‌گردد و رنگ‌ها نیز پریده می‌شوند. 

به هر صورت همان‌طور که گفتیم، 5D Mark III از نظر کیفیت عکس نیز پیشرفت‌های خیلی خوبی نسبت به مدل پیشین خود داشته که می‌تواند عکاسان شب و عکاسان نجومی را کاملا مسرور سازد. با این حال این دوربین در زمان معرفی؛ قیمتی کاملا بالاتر (حدود 3,499 دلار بدنه) نسبت به قیمت زمان معرفی Mark II (2,699 دلار بدنه) دارد که می‌تواند عکاسان را نا امید کند. اما اگر اکنون در بازار به دنبال یک دوربین فول فریم هستید، بدون در نظر گرفتن Canon 1Dx و Nikon D4 که در کلاس ورزشی قرار دارند و همچنین Nikon D800 که انتظار چندانی از عکاسی شرایط نوری ضعیف آن نداریم، Mark III بهترین است. با این حال هنوز در مورد Mark III جای سخن باقیست و ما همچنان در آینده به کامل کردن این نقد و بررسی خواهیم پرداخت.

 در تست های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که از نظر نسبت سیگنال به نویز، عملکرد Mark III به خصوص در حساسیت های بالا مقداری بیشتر از D800 است. این در حالیست که از نظر گستره ی دینامیکی، D800 در حساسیت های پایین تر عملکرد به نسبت بهتری دارد.

مزایا :
- کیفیت عکس‌های فوق‌العاده تا ایزو 25,600
- سیستم فوکوس خودکار فوق‌العاده
- ارائه‌ی قابلیت‌ها و کیفیت فوق‌العاده در فیلم برداری
- نمایشگر 3.2 اینچی بی نظیر
- ایفای نقش به عنوان اعجوبه ی عکاسی در شرایط نوری ضعیف

قیمت : 9,849,000

3) Nikon Coolpix P600 :


دوربین نیکون P600 که در ماه فوریه 2014 معرفی شد در کلاس دوربین‌های بریج یا همان شبه SLR قرار می‌گیرد. این دوربین نیکون با داشتن توانایی بزرگنمایی اپتیکال 60 برابری در کنار به‌کارگیری یک سنسور تصویر 16.1 مگاپیکسلی و بهره گیری از شبکه بی‌سیم، مشخصات جذابی را به خریداران این گروه از دوربین‌ها پیشنهاد می‌دهد. این دوربین در زمان عرضه با قیمتی معادل 376 یورو در دو رنگ سیاه و قرمز روانه بازار شد.


این دوربین که دارای بدنه ای مشابه انواع دوربین‌های SLR می‌باشد درست مانند آن‌ها دارای دستگیره با سایز مناسب و پوشش لاستیکی جهت چسبندگی هر چه بیشتر آن با دستان عکاس است. در بالای بدنه این دوربین نیز پیچ تنظیم مود های عکاسی قرار دارد.

نیکون کولپیکس P600 از یک سنسور تصویر Back-illuminated CMOS با ابعاد 1/2.3 اینچ استفاده می‌کند. دقت این سنسور تصویر نیز 16.1 مگاپیکسل است که رزولوشن بسیار خوبی برای این دسته از دوربین‌ها به شمار می‌رود. چرا که داشتن رزولوشن بسیار بالا برای دوربین‌های سوپر زوم می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود که خود سبب تولید تصاویر بی کیفیت می‌شوند، در حالی که همان سنسور و پردازنده در دوربینی که از لنزی با همان کیفیت و تنها زوم کمتر استفاده می‌کند مسلما تصاویر بهتری تولید خواهند کرد.


استفاده از یک لنز با توانایی بزرگنمایی 60 برابر و دامنه فاصله کانونی 24-1440 میلی متر در کنار بهره گیری از سامانه لرزش گیر اپتیکال نیکون در این دوربین موجب شده تا حتی در فواصل کانونی بالا نیز بتوانید بر روی دست عکس‌های قابل قبولی را به ثبت برسانید. در نظر داشته باشید که حتی با وجود سامانه لرزش گیر اپتیکال توانمند به کار گرفته شده در این دوربین نیز عکاسی در فواصل کانونی بالا بر روی دست دشوار خواهد بود و نیاز به دستانی بدون لرزش و ثابت دارد.


 P600 با توانایی فوکوس بر روی سوژه های ماکرو تا مرز یک سانتی متری و همچنین عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه ویژگی‌های انعطاف پذیر خود را به نمایش می‌گذارد. مود اتوماتیک این دوربین نیز می‌تواند با توجه به شرایط یکی از 21 حالت از پیش تعریف شده را برگزیند تا بهترین عکس‌های ممکن را برای صاحبانش به ثبت برساند. وجود مود HDR اتوماتیک و پاناروما نیز بر جذابیت‌های این دوربین افزوده است.

لازم به ذکر است که در کلاس سوپر زوم رقبای تا دندان مسلح سونی، کانن، و پاناسونیک که بر این بازار سلطه دارند به راحتی راه را برای p600 باز نخواهند گذاشت. در ادامه مقایسه پهلو به پهلوی عکس‌های این دوربین را با سونی HX400 شاهد خواهیم بود. 


نمایشگر به کار گرفته شده در این دوربین نیز از نوع LCD بوده و توانایی گردش به کلیه جهات را داراست. این نمایشگر سه اینچی دارای دقت 921 هزار نقطه است که در نوع خود بسیار عالیست. نیکون سخاوتمندانه عمل کرده و با وجود چنین نمایشگری یک چشمی الکترونیکی نیز با دقت 201 هزار نقطه درون بدنه P600 تعبیه نموده است. 

این دوربین که به فناوری Wi-Fi نیز مجهز است، قادر است با استفاده از نرم افزار های مخصوص از طریق تبلت یا تلفن هوشمند شما کنترل شود و یا حتی امکان انتقال اطلاعات را از روی دوربین به دستگاه های هوشمند کاربران فراهم آورد.

همچنین P600 قادر است تا تصاویر ویدیویی را به صورت Full HD را حداکثر با سرعت 60 فریم بر ثانیه ذخیره نماید. کیفیت ویدیو ها ضبط شده نیز در حد بسیار خوبی هستند.


نیکون P600 که از یک باتری لیتیوم یونی بهره می‌برد قادر است با یک بار شارژ باتری خود 330 عکس را مطابق با استاندارد CIPA به ثبت برساند.


در پایان می‌توان P600 را به عنوان یکی بهترین سوپر زوم‌ها به خریداران توصیه نمود. همچنین توصیه می‌شود به رقبای این دوربین از جمله کانن SX50، سونی HX400، پاناسونیک FZ72 نیز نیم نگاهی داشته باشید. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که کانن SX50 در حدود دو سال قدمت دارد! و پاناسونیک هم به علت عملکرد ضعیف نماینده آن در ایران احتمالا پیدا نخواهید کرد! سونی هم در ایران با قیمت گزاف به بازار عرضه می‌شود!

مزایا :
- بزرگنمایی 60 برابری
- کیفیت خوب عکس 
- فیلم برداری Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه
- نمایشگر با کیفیت با توانایی گردش در تمامی جهات

قیمت : 1,139,000

4) Canon EOS 700D / Rebel T5i Kit 18-55mm IS STM :

در ماه مارس 2013، کانن به ناگاه دو دوربین DSLR جدید را معرفی کرد که حقیقتا منتظرشان نبودیم. دوربین 700D و مدلی دیگر به نام 100D. 100D دوربینی جدید و بنیانگذار یک سری جدید در DSLR های این شرکت است. ولی 700D دنباله ی DSLR های سطح مبتدی سری سه رقمی این شرکت می باشد و در حالی معرفی می شود که 650D تنها همین تابستان گذشته به بازار آمده بود. گفتنیست که این دوربین در بازار ایالات متحده با نام Rebel T5i شناخته می‌شود.  معمولا چنین معرفی های سریعی از کانن بعید بود. برای مثال مدل 60D سال 2010 معرفی شد و اکنون که در حال نقد و بررسی 700D هستیم هنوز مدل بعدی آن به بازار نیامده است. خود 650D هم با تاخیری نسبتا زیاد نسبت به 600D روانه ی بازار شد. به هر صورت اکنون دوربین 700D را داریم. حتما باید تغییرات شگرفی در آن رخ داده باشد که کانن با این عجله آن را روانه ی بازار کرده است! احتمالا باید منتظر انقلابی عظیم در DSLR های سطح مبتدی باشیم!


بسیار خوب، از جدول مشخصات فنی شروع می کنیم، به نظر نمی رسد که در این جدول تغییراتی نسبت به مدل پیشین دیده شود. ولی اشکالی ندارد، لابد پیشرفت ها در مواردی رخ داده اند که در جدول ذکر نمی شود. سخن کوتاه می کنیم، به راحتی بگوییم که 700D تقریبا هیچ تفاوتی با 650D ندارد. فقط دو تفاوت. یکی از آن ها این است که پیچ تنظیم مودهای عکاسی توانایی چرخش 360 درجه ای را دارد. البته که این چرخش را بیشتر دوست داریم. دوم توانایی نمایش اثر Creative Filter در Live view است. همین و بس. البته جنس سطح بدنه هم مقداری تغییرات داشته است. 


بنابراین 700D هم از همان سنسور تصویر 18 مگاپیکسلی Hybrid CMOS، متاسفانه همان سیستم فوکوس خودکار 9 نقطه ای، همان نمایشگر 3 اینچی بسیار با کیفیت لمسی و البته فیلم برداری Full HD بهره می برد. سیستم نورسنجی هم همان 63 نقطه ای iFCL است. 


تجربه کار با EOS 700D
شاید اغراق نباشد اگر 700D را یکی از سریع‌ترین دوربین‌های DSLR بدانیم. کار کردن با 700D تجربه بسیار لذت بخشیست که توام با عکس‌العمل‌های بدون تاخیر و بی‌نقص این دوربین هستند. سیسنم فوکوس خودکار این دوربین در کنار لنز کیت 18-55 مجهز به موتور فوکوس STM آن به‌قدری سریع و بدون تاخیر عمل می‌کند که گویی با فشار شاتر لنز شما بر روی سوژه از پیش فوکوس بوده است. از سرعت‌بالای فوکوس این لنز که بگذریم عملکرد عاری از هرگونه سر و صدای این لنز ما را به شدت مجذوب خود ساخت. چنین لنزهایی برای کار فیلم برداری با دوربین‌های DSLR ایده آل هستند. زیرا معمولا صدای موتور فوکوس در فیلم‌برداری با دوربین‌های DSLR برای کاربران دردسرساز می‌شود. 

به‌طورکلی شاید بتوان عملکرد یک دوربین دیجیتال را به دو قسمت تقسیم کرد، مسلما اولین فاکتور کیفیت عکس می‌باشد. اما فاکتور دیگر یا بهتر است بگوییم مجموعه فاکتورهای دیگر، مجموعه‌ای از عوامل هستند که به شما کمک می‌کنند تا در درجه اول شما بتوانید این عکس را به ثبت برسانید. فاکتورهایی نظیر داشتن ارگونومی خوب بدنه و چیدمان مناسب دکمه‌ها، پاسخ‌دهی بلادرنگ دوربین به ‌فرمان ها توانایی فوکوس بر روی سوژه‌ها با سرعت بالا و بسیاری از موارد دیگر از این دسته از عوامل به شمار می‌آیند. 

درباره 700D  با اطمینان می‌توان گفت که ممکن است این دوربین در زمینه کیفیت عکس بی‌نقص نباشد اما مسلما در قسمت دوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یک از بهترین دوربین‌ها در این زمینه است.

هرچند که خود دوربین شاهد پیشرفت زیادی نسبت به مدل پیشین نبوده، ولی با آن یک کیت لنز جدید معرفی و همراه شده است. لنز 18-55 F/3.5-5.7 IS STM. این که با خرید این دوربین یکی از این لنزها نیز همراه خواهد بود به خودی خود بسیار جذاب است. لنزهایی با موتور استپر. این لنز فوکوس خودکاری سریع و کم صدا دارد. لرزش گیر تصویر قدرتمند تا 4 استپ را ارائه می کند و دیافراگم آن نیز از نوع 7 تیغه ای و دایره ای می باشد. کمینه ی فاصله ی فوکوس آن نیز 25 سانتی متر است. از همه جالب تر اینکه سیستم فوکوس آن داخلی است. بدین معنی که در هنگام فوکوس کردن شیشه ی بیرونی لنز نمی چرخد یا خود لنز تغییر طول نمی دهد. البته اگر بخواهید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید حدود 250 دلار قیمت دارد که به هر حال به صورت کیت لنز با قیمت پایین تری می تواند خریداری شود. 


فیلم برداری بر روی DSLR های سطح مبتدی کانن از دوربین 500D پا به عرصه ی ظهور گذاشت. کیفیت فیلم برداری خوب، ولی فوکوس خودکار در هنگام فیلم برداری تقریبا غیر ممکن بود. در این دوربین هر با که می خواستید عمل فوکوس خودکار را انجام دهید می بایست که دکمه ی ستاره را می فشردید و فوکوس پر سرو صدا شروع می شد. حتی گاهی اوقات دوربین اکسپوژر را بالا می برد تا بهتر بتواند این کار را انجام دهد. تا دوربین 600D تقریبا به همین منوال بود تا بالاخره در 650D کانن سنسور تصویر هیبریدی را ساخت که از فوکوس خودکار phase Detection جهت فوکوس در هنگام فیلم برداری استفاده می کرد. در این دوربین دیگر نیازی نبود که حتی دکمه ای را برای این کار بفشرید و فوکوس خودکار به صورت مداوم انجام می گرفت. با این حال لنز 18-55 IS II که بر روی این دوربین قرار داشت مقدار زیادی غیر قابل اعتماد نشان می داد. این علاوه بر سر و صدای باز هم زیاد آن بود. لنزهای STM نخست با دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض کانن، یعنی EOS M معرفی شدند. این لنزها اکنون بهترین عملکرد را در هنگام فیلم برداری از خود به نمایش می گذارند. سریع، دقیق و کم صدا. بعلاوه این دوربین با کیت لنز 18-135 میلی متر STM نیز عرضه می شود. تنها لنز STM دیگر کانن تا به این تاریخ، 40mm f/2.8 Pancake می باشد. البته این را هم بیفزاییم که به جهت پذیرا شدن فوکوس داخلی، لنز 18-55 جدید مقداری طویل تر از مدل پیشین است. اما به طور کلی وقتی که از درون چشمی نگاه می کنید و با این لنز عکس می گیرید سرعت فوکوس خودکار فوق العاده است. اما در مود Live View می توان گفت که کانن همچنان نسبت به بعضی رقبا عقب می باشد.


مزایا :
- حفظ همه ی ویژگی های مثبت مدل پیشین
- چرخش 360 درجه ای پیچ تنظیم مودهای عکاسی
- نمایش فیلترهای خلاقانه در Live View

معایب :
- عدم اعمال پیشرفت های چشمگیر نسبت به مدل پیشین

قیمت: 1,910,000

5) Canon PowerShot SX160 IS :

SX160 IS مدل بعدی دوربین SX150 IS می باشد. از نظر ژنتیکی این دو دوربین کاملا شبیه به هم هستند و فقط چند جهش کوچک در مدل جدیدتر رخ داده است. ابعاد و وزن تقریبا همان باقی مانده و تغییرات ظاهری نسبتا کمی هم بین این دو مشاهده می شود. در کل به نظر می رسد که SX160 IS تا حدی از مدل پیشینش خوش تیپ تر می باشد. این دوربین به همراه مدل های پیشینش کامپکت هایی هستند که مقداری بزرگتر از مدل هایی چون SX260 HS می باشند.


نخستین تغییر بارز در این دوربین نسبت به مدل پیشینش لنز با توانایی زوم بیشتر 16 برابر می باشد. این در حالیست که دوربین SX150 IS توانایی زوم 12 برابر را ارائه می داد. البته در حالت واید هر دو فاصله ی کانونی 28 میلی متر را ارائه می دهند که به اندازه ی کافی واید هست و می تواند میدان دید گسترده ای را در بر بگیرد. چهار برابر زوم بیشتر هم به هر صورت به نوبه ی خود خیلی خوب می باشد. تغییر دیگر در سنسور تصویر بوده که از 14 مگاپیکسل به 16 مگاپیکسل افزایش یافته است. این مقدار رزولوشن بیشتر هم هرچند که کم می باشد ولی به هر صورت پیشرفت خوبیست. سنسور تصویر از همان نوع CCD است و پرداشگری هم که در این دوربین استفاده شده از نوع DIGIC 4 می باشد. این در حالیست که پردازشگر DIGIC 5 نیز چند ماه پیش معرفی شده بود. 


SX160 IS همانند مدل های پیشینش از نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 230000 نقطه بهره می برد که هرچند امروزه نمایشگری با رزولوشن نسبتا پایین محسوب می شود ولی به هر صورت بر روی یک دوربین ارزان قیمت قرار گرفته است. این دوربین دارای فلاش بالا جهنده ای هم هست که بردی در حد 3 متر دارد. همانند مدل های پیشینش در قسمت بالای دوربین پیچ تنظیم مودهای عکاسی قرار گرفته که از آن طریق می توانید مودهایی چون اتوماتیک هوشمند و یا مودهای خلاقانه تر P,A,S,M را انتخاب کنید. مود اتوماتیک هوشمند برای افرادیست که قصد دارند با دوربین خود به صورت اتوماتیک عکاسی کنند. بدین صورت که برای عکاسی با آن کافیست که دوربین را به سمت سوژه نشانه بروید و دکمه ی شاتر را بفشارید تا بهترین و با کیفیت ترین عکس گرفته شود. این در حالیست که در مودهای خلاقانه اختیار بیشتری را در تنظیمات نوردهی خواهید داشت.


SX160 IS توانایی فیلم برداری 720p HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو را نیز ارائه می دهد که برای دوربینی در این کلاس خیلی خوب است. انرژی این دوربین از طریق دو باتری قلمی سایز AA تامین می شود که اگر نوع خوب و با کیفیتشان را تهیه کنید می توانند انرژی گرفتن تا 380 عکس را فراهم آورند. عکس ها و فیلم ها بر روی کارت حافظه ی SD/SDHC/SDXC و همچنین کارت های حافظه ی Eye-Fi ذخیره می شوند. 


در کل همانطور که گفتیم، SX160 IS همانند مدل های پیشین خود دوربین کامپکت سوپرزوم ارزان قیمتیست که امکانات خوبی ارائه می کند. 

در حساسیت 100 و تماشای عکس ها در سایز و فاصله ی معمولی عملکرد نویز این دوربین به نظر خوب می آید. با بزرگنمایی کامل متوجه نویز در مناطق تاریک تر می شویم. جزئیات در گوشه ها به آن خوبی که باید باشد نیست و هرچند که نویز رنگی زیادی دیده نمی شود ولی مقداری از نوع خاکستری و مشکی آن وجود دارد. در حساسیت 200 نویز رنگی مقداری افزایش می یابدو در ایزوی 400 تشدید می شود. حساسیت های 800 و 1600 هم نویز بسیار زیادی دارند.

مزایا :
- سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی
- توانایی زوم 16 برابر
- پشتیبانی از Eye-Fi
- قیمت مناسب

معایب :
- وجود نویز در حساسیت های نسبتا پایین

قیمت : 349,000

دوستان عزیز لطفا نظرتون رو بابت این پست بدهید.دوستان خوب خودم اگر بنظرتون جایی مشکل دارد و یا ایراداتی وجود دارد حتما اطلاع رسانی کنید تا ما بتوانیم مشکلات را سریعا برطرف کنیم. در ضمن اگر خودتون یا آشنایان تجربه استفاده از هر کدام از این دوربین عکاسی ها رو داشتید که میتونه مفید باشه خوشحال میشیم در بخش نظرات برامون بنویسید.

به نظر شما کدام یک از این دوربین عکاسی ها بهتر و محبوبیت بیشتری نسبت به دیگری دارد؟.سوالی است که جواب دادنش به عهده شما دوستان خوب نوین پنداری می باشد.


:: تبلیغات



Photoshop CC Collection 2016

سایر خبرهای این گروه ...
 
بحث ها و نظرها
0
نظر
برای شرکت در بحث و تبادل نظر در سایت Login نموده، یا ثبت نام کنید.


:: تبلیغات
SKETCH and RANDO TOOLS
آموزش جامع 2016 Microsoft Project



 
 
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
Copyright © 1998 - 2016 NovinPendar Co. Ltd. All rights reserved.